leg. ZPAF nr 1070
tel. 604 188 653
e-mail:adamfleks@gmail.com
www.adamfleks.blogspot.com

Najmocniejszą stroną fotografii czarno-białej wykonywanej na tradycyjnych materiałach jest jej fizyczna obecność – najlepiej obrobione zdjęcie nie zastąpi materialnej odbitki, którą czasem można nawet dotknąć.
Seria „Wieloświaty” wykonana w rzadko stosowanej technice litowej, przedstawia nie świat rzeczywisty, ale impresyjny, będący wynikiem nałożenia na siebie dwóch ekspozycji na jednej klatce w krótkim odstępie czasu.
Punktem wyjścia były tutaj budynki i budowle ulegające destrukcji, kiedyś piękne, a dzisiaj piękne inaczej – wyobrażeniem dawnej świetności. Nałożenie na siebie dwóch zdjęć wykreowało nową rzeczywistość, obecną tylko na papierze fotograficznym. Wołanie w licie odrealniło zmultiplikowaną rzeczywistość i uruchomiło wyobraźnię, która jak wiadomo, nie ma granic.Celem moich zdjęć nie jest wierne oddawanie rzeczywistości. Nie pragnę analizować i doświadczać, tylko tworzyć i przeżywać. Nie zamierzam rozkładać całości na drobne elementy tylko tworzyć nowy wymiar z tego, co w danej chwili zostało mi dane. Wieloznaczne otoczenie umożliwia mi wykreowanie obrazu nie mającego wiele wspólnego ze światem zewnętrznym. Zdjęcia powstały skutkiem nałożenia na siebie dwóch ekspozycji w krótkim odstępie czasu. Wady optyki stosunkowo prymitywnych aparatów krajowej produkcji zostały wykorzystane dla dodatkowego odrealnienia zarejestrowanych obrazów. Do tego doszło specyficzne działanie wywoływacza litowego.
Charakterystyczne dla zachowania się naświetlonej odbitki w wywoływaczu litowym jest to, że cienie wywołują się szybciej i w miarę ich zaczerniania się intensywność wołania tych partii ulega przyspieszeniu. Światła wołają się natomiast znacznie wolniej. Po prostu im więcej światła padło na papier w danym miejscu, tym szybciej zachodzą tam procesy wywoływania. Tak więc bardzo istotne jest tutaj przerwanie wywoływania w odpowiednim momencie i zanurzenie odbitki w roztworze przerywacza, który natychmiast zatrzyma wywoływanie. W przeciwnym wypadku cienie będą zbyt gęste. Kontrastowość odbitki można regulować poprzez kombinację czasu ekspozycji pod powiększalnikiem oraz czasu wywoływania naświetlonej odbitki w wywoływaczu litowym. Nie ma znaczenia, czy papier jest stało- czy zmiennogradacyjny. Kontrastowość reguluję wedle uznania w/w czasami. Skłonny jestem zaryzykować twierdzenie, że dzięki wywoływaczowi litowemu jestem w stanie osiągnąć większą rozpiętość gradacji niż w przypadku papierów zmiennogradacyjnych wywoływanych w tradycyjnych wywoływaczach czarno-białych.
Kolejną zaletą wywoływacza litowego jest zabarwienie gotowych odbitek. Cienie mogą być czarne, ciemnobrunatne z odcieniem wpadającym w zieleń. O ile jednak odbitki retro są monochromatyczne, a ich odcień wpada w barwę jednolicie brunatno zieloną, to odbitki wołane w licie mają wspomniane już ciemne cienie, natomiast ich światła mogą przybierać barwę łososiową, żółtawą czy jasnobrązową. To wszystko jest zależne od składu emulsji stosowanego papieru.
Gotowe odbitki pozwolają zdjęciom nabrać cech indywidualnych, co jest znacznie trudniejsze do uzyskania w przypadku technik cyfrowych. Jednak niezależnie od nośnika, to ja jestem odpowiedzialny za końcowy efekt.
Odbiór zdjęć jest indywidualną sprawą poszczególnych widzów.
O sobie: zacząłem fotografować bardzo dawno temu, ale pierwszy porządny aparat dostałem do ręki w 1987 roku w Szwecji. Tam też nastąpiła moja inicjacja ciemniowa. Od 1994 r. jestem członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, od 2010 r. ZPAF, zaś w 2007 r. zacząłem zabawiać się kapryśnym i trudno przewidywalnym procesem litowym.

Adam Fleks wystawy indywidualne

1. „Szwedzkie ryty naskalne”, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk grudzień 1990.
2. j.w., Gdańska Galeria Fotografii, grudzień 1990.
3. „Kolory Danii”, Stocznia Północna S.A., maj-czerwiec 2001.
4. „Radość życia”, Tczewskie Centrum Kultury, Tczew marzec-maj 2002.
5. „Radość życia czyli homo ludens”, Prabuty maj-czerwiec 2004.
6. j.w. Rodowo czerwiec-lipiec 2004.
7. „Awiacja” – Multikino Gdańsk, marzec 2005.
8. „Navigare necesse est” w Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku od 28.07.2005.
9. „Bornholmskie retrospekcje” w Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej na ul. Straganiarskiej 43-46 w Gdańsku 16.07.06-15.11.06.
10. Wystawa (wraz ze Sławomirem Fiebigiem) „Niekonwencjonalne techniki w fotografii czarno-białej. 20 zdjęć w technice litowej. „Dworek Artura”, ul.Dworcowa 9. 26.06-9.07.2008.
11. „Wieloświaty” w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska – oddział Dom Uphagena na Długiej 12 w Gdańsku. Publikacja katalogu wystawy dzięki stypendium kulturalnemu miasta Gdańska . 20.01.2009 – 22.03.2009
12. „Wieloświaty” w Galerii Pod Sufitem (MBP Filia Nr 30) w Katowicach (od 13 maja do 30 czerwca).
13. J.w. przełom lipca i sierpnia w Galerii w Zielonej Górze,
14. J.w. od 21 sierpnia do 25 września w Galerii Jasna (PiMBP) w Rybniku,
15. J.w. od 1 do 31 października w Galerii Da Vinci (MBP Filia Nr 2) w Jastrzębiu Zdroju,
16. J.w. od 1 do 31 grudnia w Galerii Rotunda (MBP) w Bytomiu
17. „ULICA WRONIA”, maj 2010 – Galeria Drugiego Planu (Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach) Rybnik.
18. ULICA WRONIA, czerwiec 2010 – Galeria I Piętro (Miejski Ośrodek Kultury) Orzesze.
19. ULICA WRONIA, 15 lipiec – sierpień 2010 – Galeria 9 (Miejska Biblioteka Publiczna Filia Nr 9) Gliwice.
20. ULICA WRONIA, wrzesień 2010 – Galeria Pod Sufitem (Miejska Biblioteka Publiczna Filia Nr 30) Katowice.
21. WIELOŚWIATY, 14 maj – czerwiec 2009 – Galeria Pod Sufitem (Miejska Biblioteka Publiczna Filia Nr 30) Katowice.
22. WIELOŚWIATY, 3 wrzesień – 20 październik 2009 – Galeria Jasna (Miejska Biblioteka Publiczna) Rybnik.
23. WIELOŚWIATY, styczeń 2010 – Galeria Da Vinci (Miejska Biblioteka Publiczna Filia Nr 2) Jastrzębie Zdrój.
24. WIELOŚWIATY, czerwiec 2010 – Galeria Centralna (Miejska Biblioteka Publiczna) Żory.
25. WIELOŚWIATY, 15 lipiec – sierpień 2010 – Galeria I Piętro (Miejski Ośrodek Kultury) Orzesze.
26. „Peregrynacje. Grecja. Kreta. Santorini”. Od 2 lutego do 16 lutego 2011 w Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1.
27. „Ulica Wronia, od 3 do 28 lutego 2011, WiMBP, Filia nr 50, ul. Paderewskiego 11, Gdańsk-Suchanino.
28. „Peregrynacje. Grecja. Kreta. Santorini”. Od 2 czerwca do 30 czerwca 2011 w Galerii I Piętro w Orzeszu, Miejski Ośrodek Kultury Orzesze ul. Rynek1.
29. „Peregrynacje. Grecja. Kreta. Santorini”. Od 11.07.2011 do 31.08.2011 w Galerii 9, ul. Czwartaków 18 w Gliwicach.
30. „Drzewa” – Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej na ul Straganiarskiej w Gdańsku – od marca 2012.
31. „Street Scenes. Catalunya”. Klub Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, 11.04.2012 – 7.05.2012.
32. „Wieloświaty II”. Filia nr 50 WiMBP na ul. Paderewskiego 50 w Gdańsku-Suchaninie. Od 11.05.2012.
33. „Oliwa. Transcendencje”. Galeria Warzywniak w Gdańsku-Oliwie 15.03-30.03.2013.
34. „Oliwa. Transcendencje”. Galeria Fotografii DeKa, Galeria Drugiego Planu, Rybnik. 24.05-24.06.2013.
35. „Transcendencje” w MBP – Galeria „Perkoz” filia nr 5, ul. Perkoza 12 w Gliwicach do 27.09.2013.
36. „Transcendencje. Oliwa” w Klubie Absolwenta Uczelni Łazarskiego w Warszawie od 6.03.2014 do 21.05.2014, ul. Świeradowska 43, Warszawa Wilanów.
37. Cafe „Kreatywna” Garnizon Gdańsk-Wrzeszcz 01-02.2016 („Gdańsk. Kształt idealny”.).
38. „The Holy Cities” (lit/ 2nd pass lith) w WMiBP nr 26 Gdańsk-Żabianka, ul. Gospody 3B, 19.02.2016-15.03.2016.
39. „Oliwa. Transcendencje” w trakcie Nocy Muzeów w Kuźni Wodnej w Gdańsku-Oliwie 20-21.05.2017.
40. „The Holy Cities II” w filii nr 6 WiMBP w Gdańsku, Gdańsk-Zaspa ul. Pilotów 3. Od 2.06.2017 do 15.08.2017.
41. „Odloty. Odmienne stany”. 15 fotografii litowych w WL4 (obok tego 15 prac Krystyny Kahsin – malarstwo) – Art Space na Wiosny Ludów 4 w Gdańsku. Wernisaż oraz wystawa 1.12.2017 w godz. 19.04-22.04.
42. „The Holy Cities” w filii nr 50 WiMBP w Gdańsku, Gdańsk-Suchanino ul. Paderewskiego 11. 19.01.2018 do 14.02.2018.
43. Wystawa zdjęć marynistycznych (51 fotogramów z lat 1989-2009) w Teatrze Ziemi Rybnickiej od 1 marca do 4 kwietnia 2018. Teatr Ziemi Rybnickiej, Plac Teatralny 1, Rybnik.
44. „Wieloświaty. The Holy Cities” w Domu Kultury w Wągrowcu, ul. Kościuszki 55, od 21.04.2018.

←POWRÓT DO GALERII